Gars – Gruzy Absolutu, Rewizja Symboli

W przypadku pierwszej płyty Gars „Gdzie Akcja Rozwija Się” można było mówić o wyraźnych niedociągnięciach i zbyt dużej dawce garażu. Od tego czasu minął rok, zespół wyciągnął odpowiednie wnioski i nagrał lepszy, dojrzalszy materiał. Nowy album brzmi też zdecydowanie żywiej i dynamiczniej. Niewątpliwa zasługa w tym Jacka Endino z dalekiego Seattle, który podpisał się pod miksem i masteringiem. Co ciekawe, maczał on palce w produkcjach takich zespołów jak Nirvana, Soundgarden czy Mudhoney.

Muzyka na „Gruzy Absolutu, Rewizja Symboli” w porównaniu do poprzedniczki wyraźnie zwolniła tempo i zamiast zbliżania się do hardcore’u, nabrała mrocznego, dusznego klimatu przypominającego dokonania post i sludge metalowców. Nie zmieniły się tylko teksty, nadal są śpiewane po polsku i podejmują poważne tematy społeczno-polityczne. Poszczególne cyferki w tytułach utworów tworzą daty – mamy wejście Polski do NATO i Unii Europejskiej, podpisanie ACTA, porwanie polskiego geologa przez Talibów, ale też powstanie Republiki Jugosławii czy zamieszki we Francji w 2005 i podczas naszego Święta Niepodległości w 2011.

Warto wspomnieć też o gościach na płycie. Co ciekawe, są wśród nich dwie kobiety – Asia Kucharska z Kiev Office („120399”) i Marzena Drzeżdżon z Empire („111111”). Z kolei w utworze „270492” udzielił się Konrad „Sielak” Siedlecki z Radia Bagdad. W kilku piosenkach słyszymy też grę Krzysztofa Jakuba Szwarca z Nieszksypczrze, którego partie altówki nadały płycie niesamowitego klimatu. Ten smutny instrument komponuje się idealnie z zawartością krążka Gars.

„Gruzy Absolutu, Rewizja Symboli” to płyta, która zyskuje z każdym kolejnym przesłuchaniem. Pomimo dość ciężkiego, dołującego i pełnego bólu klimatu, z radością się do niej powraca. Nie jest to co prawda jeszcze klasa Blindead, ale rozwijając się w takim tempie, grupa Gars już po mału depcze po piętach bardziej doświadczonym kolegom. Osobiście bardzo mnie to cieszy, dobrej muzyki nigdy za wiele!

gars gruzy absolutu rewizja symboli
skład:
Przemek Lebiedziński – wokal, sample
Jakub Rusakow – gitara
Radek Skowroński – gitara
Adam Piskorz – gitara basowa, wokal
Miłosz Rusakow – bębny

1. 101112
2. 270492
3. 280908
4. 111111
5. 010504
6. 260112
7. 271005
8. 120399