W rodzimym undergroundzie mamy w ostatnich latach niezły urodzaj black metalowych i pochodnych kapel. Często są to naprawdę ciekawe i wyjątkowe rzeczy, mówi się wręcz o wyjątkowości polskich zespołów, które nie oglądają się na Szwecję czy Norwegię, tylko robią swoje. Nie zawsze tak jednak jest, sporo zespołów kroczy drogami wytyczonymi przez innych i dopiero szuka swojej muzycznej drogi. Do tego grona zalicza się też Funeral Mass, którego inspirują melodyjne rejony blacku w stylu szwedzkiego Dissection. Grupa istnieje dopiero nieco ponad rok, więc dość szybko zdecydowała się na wydanie debiutu. Jej członkowie to jednak nie nowicjusze – tworzyli wcześniej thrashujący zespół Deafness.
Utwory zawarte na „At The Crossroad of Dark Paths” są długie, każdy trwa średnio w okolicach ośmiu minut. Niestety złapałem się na tym, że panowie przeszarżowali z ich długością i niestety na dłuższą metę ten materiał męczy uszy. Niczego nie odmawiam ich umiejętnościom instrumentalnym, bo akurat tę kwestię mają opanowaną, ale pod względem pisania kompozycji muszą się jeszcze nauczyć jak nie zanudzić słuchacza. Może zwyczajne skrócenie utworów by pomogło? Na „At The Crossroad of Dark Paths” każdy numer rozwija się naprawdę długo i kiedy już ma się nadzieję, że nareszcie coś się stanie, następuje kolejna runda oczekiwania na zmianę. W takim warunkach ciężko o to, żeby jakiś motyw trafił do głowy na dłużej. Ciekawie sprawdzają się u nich takie epickie, heavy czy wręcz power metalowe patenty. Ale żeby oddać sprawiedliwość – Funeral Mass jest zespołem z potencjałem, tylko że potrzeba im trochę więcej czasu żeby wszystkie klocki wskoczyły zgrabnie na swoje miejsce. Mam nadzieję, że ich kolejny materiał będzie bardziej zwarty, dzięki temu dojrzalszy i lepszy.
skład:
Kamil Żerański – gitara, wokal
Jerzy Wieliński – gitara basowa
Jakub Dowbor – perkusja
1. Where Even Death May Die
2. The Crossroad of Dark Paths
3. Return of the Dark Sorcerer
4. In the Ruins of Ettermoon
5. Guided by the Wind (Vast Horizons Part I)
6. Last Shining Star (Vast Horizons Part II)
7. Beheading the Gods